Monday, April 9, 2012

Sawah padi menghijau...

Arghh...sedapnya mata memandang kehijauan sawah padi.Gambar sawah ni aku ambil selepas hujan baru berhenti,setiap kali aku balik rumah mertuaku pasti aku akan turun ke sawah menghirup udara segar terasa kenikmatanya.Pokok padi ni baru berusia 1 bulan,Punyalah seronok anak2 aku main kat tepi sawah.Tengah aku dok belek2 tempat yang kompang tak naik padi,aku nampak pokok nangka madu 2 minggu yang sudah dah masak..rezeki.Korang bayangkan dulu harga tanah sawah ni 5 ekar rm4ok ++ sekarang ni usah cakap nak jual ramai dah tunggu,harga sekarang ni dah mencecah rm 150k ke atas (kalau ada nak juallah).Harga padi dulu 1 tan rm400 ke rm500 tapi sekarang dah mencecah rm1100 1 tan..wah untungnya yek mengalahkan kelapa sawit.Padi ni boleh di tuai selepas 4 bulan bayangkan setahun boleh 3 kali. Keluasan 5 ekar boleh dapat paling kurang 8 tan paling banyak 14 tan keatas..fuiyoo!! Amacam ada minat tak?? Sekarang ni petani dah moden bukan macam dulu...hehehe

Harta sepencarian aku

menghijau
Align Center
bakal mewarisi harta aku

luas terbentang

pokok kuinin sedang berbuah


nak terjun la tuu..

wynn78 : Terasa peritnya sewaktu membayar instalment bulanan masa baru lepas kawin..akhirnya baru terasa nikmatnya alhamdulilah syukur.




No comments:

Post a Comment